maandag 27 juni 2011

Eau de toilette, eau de parfum of parfum?

Een paar jaar geleden, ik denk 2, maakte ik me altijd druk om wat voor parfum ik moest kopen. eau de toilette, eau de parfum of parfum? Ik wist het verschil niet. Totdat ik het ging opzoeken op internet. Ik denk dat er nu nog wel wat mensen zijn die het verschil niet weten. Daarom had ik het idee om daarover een artikel te schrijven. 

eau de toilette, eau de parfum of parfum?

Honderd papieren staafjes en een verdoofde neus later, kom je er vaak wel uit welk luchtje jij lekker vindt. Je hebt een heerlijk geurtje gevonden en bent nu aan het zoeken naar het juiste flesje om af te rekenen. Dan kun je nog een keuze maken, je kunt namelijk uit eau de toilette, eau de parfum of parfum. Om een keuze te maken tussen deze drie, is het wel zo handig om te weten wat het inhoudt.
Het merendeel van de luchtjes bestaan uit een mix van geurstoffen, alcohol en water. De verhouding van deze ingrediƫnten bepaalt in welke categorie het luchtje wordt ingedeeld. Hoe meer geurstoffen er in het geurtje zitten, hoe sterker de geur en hoe duurder dus het flesje.
eau de toilette, eau de parfum of parfum?
Parfum bevat de hoogste concentratie aan geurstoffen, namelijk 20% tot 40%. Daarna komt de eau de parfum met een percentage van 10% tot 20% en eau de toilette bevat 5% tot 10% aan geurstoffen. Parfum is dan ook het duurste, maar heeft wel de krachtigste formule die het langst blijft hangen.
Je kunt per luchtje een beetje uitvinden welke het beste bij jou past. Elke formule werkt namelijk bij ieder persoon anders. Spuit het luchtje op en wacht bijvoorbeeld even een uurtje om te kijken hoe het dan ruikt. Loop dan even naar andere winkels en kom later terug naar de parfumerie als je weet welke het beste bij jou past.
eau de toilette, eau de parfum of parfum?
Welk soort geurtje koop jij altijd? Eau de toilette, eau de parfum of parfum? 

bron : Girlscene, nu.nl, google.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wat vind jij van dit artikel, of van mijn blog ? Laat nu een reactie achter !